Dancing Color

Mijn project over Dancing colors.

Inleiding.

Inleiding.

Het was volgens mij tijdens de beurs in  in Nijkerk, toen ik het voor het eerste zag, Dancing colors.

Ik liep halverwege de workshop van Nikon binnen, waardoor ik de uitleg even had gemist.

Ook weet ik niet wie de workshop heeft gegeven niet . Mocht jij dit lezen en denk ik weet wel wie dat was, stuur dan even een berichtje via webmaster@schmaloer.nl

Op het internet is er wel het één en ander te vinden aan beeld materiaal (foto’s) maar hoe en wat is een ander verhaal.

Er zat dus niets anders op dan zelf op onderzoek uit te gaan.

Ik neem je mee in de wereld van de “Dancing colors“.

Splashing Color voorbeeld
Dancing colors

Wat heb je nodig?

We gaan eerst eens kijken wat we zoal nodig hebben.

Een Camera. Eentje waar we de sluitertijd op >5 sec kunnen zetten.

Een aantal reportage Flitsers (Met trigger. Draadloos of bedraad dat maakt niet uit). We willen graag een gelijkmatige verdeling van het licht en dan heeft een opstelling van 3 flitsers de voorkeur.

Geluid bron. Voor het genereren van de toon maak ik gebruik van een functie generator.

Versterker (+/- 50 Watt)

Luidspreker (+/- 50 Watt)

Waterverf

Water

Roerbakjes en roerstaafjes. Om de verf en water te mengen.

Injectie spuiten (10ml maar zonder naald). Voor het aanbrengen van de verf.

Schoonmaak doekje (veel). Hier heb Je er nooit genoeg van.

Het principe.

Wanneer je wilt beginnen met het fotograferen van Dancing colors is het misschien handig wanneer ik kort uitleg wat de bedoeling is.

Kun je altijd nog kijken of het iets voor jou is.

Wanneer de luidspreker op het signaal van de toongenerator gaat trillen zal ook de verf die boven op het gespannen plastic folie ligt gaan trillen en op het moment dat de verf het heftigste beweegt maken we een foto.

Extra licht in de form van flitsers helpt je om dit korte moment te bevriezen. Dat is het in grote lijnen.

Om je een beter idee te geven hoe het er straks allemaal uit komt te zien heb ik hier een video gevonden van de “The Slow Mo Guys” die de Dancing colors wel op een heel bijzondere manier in beeld hebben weten te brengen. Je ziet in deze video een luidspreker zonder folie. Kun je gelijk zien waarom het verstandig is toch folie te gebruiken.


De Luidspreker.
Om verf te kunnen laten bewegen (dansen) heb je iets nodig dat snel op en neer beweegt, een luid-spreken ligt dan voor de hand. Dit kan een eenvoudige uitvoering zijn als deze maar een frequentie tussen de 50 en 100 Hertz kan weergeven. (Bas luidsprekers zijn hier erg geschikt voor). Daarbij zal deze luidspreker moeten worden aangestuurd. Hiervoor gebruiken we een versterker. Tot slot maakt een geluidsbron die de toon genereert het allemaal compleet.

Voor de luidspreker en de versterker is het goed om te kijken of deze bij elkaar passen. Heb je een luidspreker van bijvoorbeeld 15 watt neem dan een versterker die daar in de buurt komt zodat de versterker de luidspreker niet bij de eerste beste keer in rook laat opgaan.

Kun je deze combinatie niet 1,2,3 vinden kijk dan eens bij een kringloop winkel. Daar hebben ze vaak nog wel ergens een oude subwoofer (bas luidspreker) van een surround set liggen die hiervoor prima geschikt is.
Let er wel even op dat deze subwoofer een eigen versterker heeft en wanneer je de mogelijk hebt test hem even.

Ook werkt het fijn wanneer de luidspreker niet te klein is (tussen de 15 en 25cm) groter kan altijd maar let er wel op dat zo’n grote luidspreker vaak ook meer massa heeft en de versterker moet dat wel aan kunnen.
Daarnaast is een kleine opstaande rand, waar je de folie over heen kunt vouwen en eventueel zelfs met een elastiek vast kunt maken ook wel handig.
Lukt dit niet dan kun je ook een buis op de luidspreker plakken zoals ik heb gedaan op de onderste foto.

Luidspreker met opzetstuk (buis).

Omdat we gebruik maken van verdunde waterverf moeten we, om te voorkomen dat (water) verf het materiaal van de luidspreker doorweekt en uiteindelijk kan laten scheuren, hiertegen beschermen. Daarvoor is de folie.
Deze folie spannen we over de luidspreker. De folie mag van alles zijn als het maar geen water doorlaat en dun en ligt genoeg is om mee te bewegen op de bewegingen van de luidspreker. Huishoud folie is om te beginnen prima,

Als bijkomende voordeel zorgt de folie voor een glimmend en glad oppervlakte wat een mooi effect kan geven op de foto’s.

We kunnen nu de luidspreker aansluiten op de versterker. Het maakt dan niet zoveel uit of dit op het linker of rechter kanaal wordt gedaan. Op deze versterker sluiten we vervolgens dan weer een geluidsbron aan. Dit kan een CD Speler, MP3, Smartphone of functie generator zijn. Als er maar een vet geluid uit komt.

Sluit deze geluidsbron wel op de “line” ingang van de versterker en niet op de Phone omdat deze laatste voor ons doel niet geschikt is.

Het is aan te raden om in het begin het vollume van de versterker en de geluidsbron nog even op een laag niveau te zetten. Standje 1 of zo.

Nu kun je testen of alles het doet. Wanneer je een muziek gebruikt als bron dan zou ik kiezen voor een nummer met een goede bas. Zelf heb ik goed resultaten met een toongenerator. Dit hoeft geen geavanceerd type een eenvoudig type werkt ook prima.

Functiegenerator/Toon generator

De Verf.

De verf die ik gebruik is net als de rest van dit project eenvoudig gehouden. Ik gebruik hiervoort Acrylverf. Deze is, in verschillende kleuren, onder anderen te koop bij de Action.

Acryl verf

Voor het goed resultaat is de verhouding water / verf en het volume standje belangrijk.
Maak je het verf-mengsel te dun dan loopt je de kans dat het alle kanten opvliegt. Maak je het mengsel weer te dik dan loop je kans dat de verf als het ware aan de folie blijft plakken. De verf gaat dan op de geluidstoon meetrillen maar het komt er niet los van.

Dan is het ook nog belangerijk dat je bijhoud hoeveel verf en hoeveel water je gebruikt.Het is dus de kunst om op zoek te gaan naar de “perfecte” mix van water, verf, volume en toonhoogte.

Ja ook de toonhoogte speelt hierbij een belangerijke een rol. Wanneer je de verf hebt gemengd, niet te dun en niet te dik, kun je de  resonantie gaan bepalen door een paar druppels verf op de folie van de luidspreker te leggen en het moment dat deze heel actief gaat dansen hebben we de resonantie frequentie bepaald . Deze is vrij makkelijk te bepalen en wel op de volgende manier:

Neem de folie af met een doek zodat deze schoon is.1 – Schakel de versterker en toongenerator in en zet de frequentie zo in dat je een duidelijke brom uit de      luidspreker hoort.2 – Stel nu het volume zo in dat de folie die je over de luidspreker hebt gespannen ongeveer 10mm op en      neer beweegt.3 – Zet nu het geluid uit4 – Leg een beetje verf in het midden van de folie.5 – Schakel het geluid weer in en kijk goed naar de verf. Komt het los?6 – Nee? Verhoog of verlaag dan geleidelijk de frequente van de toongenerator en blijf goed kijken wat de      verf doet.7 – Wanneer deze het heftigste beweegt heb je het resonantie frequentie van de verf gevonden en kun je      het geluid weer uitzetten. Onthoud wel dat je alleen de resonantie frequentie van deze kleur hebt       bepaald. Iedere kleur heeft weer een net iets andere resonantiepunt. Daarom is het ook zo van belang       dat je er god op let dat alle kleuren een gelijke water verf mix hebben hebben.  Gebeurd er niets dan kan het zijn dat de verf een tikkeltje te dik is en zal er wat water bij moeten.Gaat het daar in tegen alle kanten op dan is deze mix waarschijnlijk te dun en heeft het nog wat extra verf nodig.Let er wel op dat je de mix voor alle kleuren zo veel mogelijk gelijk blijft.

Dit is best een lastig proces maar is wel erg belangrijk om uiteindelijk tot het beste resultaat te komen.Omdat je deze verhoudingen niet 100% onder controle hebt kun je hiermee vrij experimenteren. Water Verf  volume en toonhoogte Nu je weet wat de afzonderlijke ingrediënten zijn kunnen we de boel gaan samenbouwen.

De opbouw.

We kunnen nu de verschillende onderdelen samen bouwen tot één geheel. Hou hierbij wel rekening met voldoende werkruimte. Verf komt verder dan je denkt.

Daarnaast is het belangrijk dat je de omgeving kunt verduisteren omdat we uitsluitend gebruik gaan maken van het flitslicht en het eventuele dag en/of kunst licht alleen maar storend is.

Om de omgeving enigszins schoon te kunnen houden doe je er verstandig aan om alles af te dekken met een groot stuk plastic. Dit kan je achterafeen hoop schoonmaak tijd besparen. Vergeet ook niet je apparatuur goed af te dekken. Plaats in het midden van de plastic folie een tafel die je niet meer nodig hebt voor iets anders of die gemakkelijk schoon te maken is. Zet de luidsprekerkast op een prettige werkhoogte op deze tafel met de luidspreker omhoog gericht.Bedenk dat je zomaar een paar uur aan het fotograferen kunt zijn en dan is een goede werkhouding best aangenaam. Nu wordt het tijd om de luidspreker en de toongenerator op de versterker aan te sluiten. Ik raad je aan de versterker nog even uit te laten. Hiermee voorkom je onaangename harde geluiden.

Heb je toevallig niet de beschikking over een toongenerator, wat ik me wel heel goed kan voorstellen, kun je ook een app op je smartphone of tablet downloaden. Ik gebruik ‘Tone Gen’. Dit is een toon generator. Niet meer en niet minder. Waar ik bij het kiezen op heb gelet is dat de app een ‘knop’ heeft waar je het geluid in één keer mee aan en uit kunt zetten. Dit werkt erg prettig.Een alternatief is een schakelaar tussen het audio signaal.Heb je alles aangestoten en gecontroleerd zet dan het volume van de versterker op bijna nul! en zet de toongenerator op de stand die bij het vaststellen van de resonantie frequentie hebt bepaald, schakel dan alles pas in. Luister of het werkt. Hoor je niets? draai dan het volume iets op totdat je een toon hoort. Nu kun je het volume opschroeven totdat het membraan duidelijk zichtbaar gaat meebewegen op de toon. Wanneer je gevoelig bent voor harde geluiden is het misschien niet onverstandig om bescherming te dragen.Zet het volume weer op 0 (nul), tenzij jij het een aangenaam geluid vindt want we zijn er nog niet. We gaan nu de flitsers plaatsen en aansluiten. De flitsers worden op ongeveer 50 cm afstand en onder een hoek van 45 graden t.o.v. het midden van de luidspreker geplaatst. Beide flitsers heb ik voorzien voorzien van een diffuser en een remote trigger (RX).

Nu wordt ook de camera, voorzien van een trigger (TX), en op een stevig statief gezet.We komen nu aan bij het bepalen van de compositie en het focuspunt. De compositie hou ik simpel. De onderkant van mijn beeld laat ik parallel lopen met de bovenkant van de luidspreker en zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk beeld wordt meegepakt van wat er straks op de luidspreker gebeurt. Je kunt daarnaast nog kiezen tussen een landscape of portrait opname en bijzondere achtergrond maar dat is allemaal een kwestie van smaak. Zelf maak ik meestal gebruik van een zwarte achtergrond.

Scherpstellen.

Ook bij het fotograferen van ‘Splashing colors’ is een scherpe foto best belangrijk. Juist hier moeten we er voor zorgen dat de foto’s op de juiste plekken scherp is.

Het valt mij altijd weer tegen om in de leegte scherp te stellen. Er staat immers niets om op te focussen. Om dit enigzins op te lossen leg ik meestal een klein contrastrijk voorwerp in het midden van de luidspreker, daar waar later de verf komt en stel hierop scherp.

De camera stel ik vooraf in op handmatige belichting en diafragma en ook het focusseren wordt op handmatig gezet zodat je alles optimaal onder controle hebt.

Dat hoop ja dan maar.

Ook de kleuren die je gaat gebruiken zijn erg sfeer-bepalend voor het eind resultaat. Ik heb als eerste gekozen voor wit, blauw en voor de uitschieters rood, geel en groen. Later kwam daar oranje en roze bij. Ook felle neon kleuren doen het erg goed maar die zijn niet altijd overal verkrijgbaar.
Om de verf op het membraan aan te brengen gebruik ik voor iedere kleur een injectie spuit zonder naald.

Deze heb ik voor een klein bedrag bij een apotheker gekocht.
Gewoon uitleggen waarvoor je ze gaat gebruiken. Meestal geen probleem zolang je er maar geen naalden bij vraagt.

Dankzij de spuiten kun je de verf heel nauwkeurig doseren en in verschillende patronen en lagen over elkaar laten lopen zonder dat ze zich vroegtijdig gaan mengen.

Ik ben begonnen met een vlak blauw van ongeveer 4 cm rond daar overheen heb ik de andere kleuren gespoten. Niet te dik en in ongelijke patronen. Je kunt naar hartenlust verder experimenteren. Het is niet erg wanneer het in het begin niet helemaal lukt met de timing. Je krijgt het vanzelf onder de knie.

Oefenen oefenen oefenen.

Veel plezier.